Stam

Ben jij tussen de 18 en 21 jaar, heb je een eigen mening en heb je wel zin in leuke buitenlandse uitstapjes? Word dan stamlid en organiseer samen met andere jongeren je eigen kampen en activiteiten. Je kiest drie toffe uitdagingen waarmee je tijdens je stamperiode aan de slag gaat. Daarna kun je, als je wilt, doorgroeien tot vrijwilliger waarbij je andere scouts begeleidt.

De stam is de laatste periode die een scout als jeugdlid bij Scouting doorbrengt. Vanaf 21 jaar is een scout namelijk geen jeugdlid meer. In deze laatste speltak hebben stamleden geen begeleiding meer en bedenken ze zelf wat ze bij Scouting willen doen. Als stamlid ben je bezig met drie uitdagingen die je zelf kiest. Het gebruik van activiteitengebieden (verzamelingen van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen) zorgt voor variatie in het programma. Je onderneemt enorm veel met je stam, in zowel binnen- als buitenland. De stamperiode wordt afgesloten met een eindceremonie waarmee je de keuze maakt om wel of niet bij Scouting betrokken te blijven.

Studentenscouting

Voor stamleden die graag iets met Scouting willen doen, maar in een andere stad gaan studeren, is er studentenscouting. Studentenscouting is te vinden in grote studentensteden en is ideaal als je uitdagende Scoutingactiviteiten met het studentenleven wilt combineren. Meestal vinden de opkomsten gedurende de week plaats, waardoor je eventueel ook lid kunt zijn bij een andere Scoutinggroep in je oorspronkelijke woonplaats.